Planera din resa

Boka din resa

Om du har nedsatt rörlighet som ställer särskilda krav under flygresan, måste du uppge det till flygbolaget när du bokar biljetten. Om du anländer till en flygplats med tåg, till exempel till Arlanda, är det hos tågbolaget som du bokar den ledsagning du behöver för att ta dig till ditt flyg.

Lista med tågbolag och länkar till deras webbplatser på arlanda.se.

Du bör boka ledsagning till exempel om du

  • behöver särskild service för att komma till och från flygplanet och för att komma ombord.
  • använder bärbar syrgasutrustning.
  • är rullstolsburen och använder rullstol alternativt elektrisk/batteridriven rullstol.
  • har nedsatt syn eller hörsel och behöver direkt information.
  • medför ledarhund.

Flygbiljetter bokas och köps vanligen hos resebyrå eller direkt från flygbolaget, via telefon eller Internet. Bokning via Internet är i de flesta fall inte möjlig för personer som har särskilda behov under sin resa, eftersom många internetbaserade bokningssystem inte klarar av att ta emot sådan detaljerad information ännu.

Dina önskemål vid biljettköpet vidarebefordras till flygbolaget, som avgör om de kan transportera dig och ditt hjälpmedel. Olika flygbolag kan ställa olika frågor. Det är därför viktigt att du redan vid din bokningsförfrågan uppger vilka särskilda behov du har.

Flygbolagen skickar vidare uppgifterna till flygplatsen, som ansvarar för ledsagning när du är på flygplatsen. Tänk på att vara tydlig med vilka behov du har under resan. Utan kunskap kan inte personalen ge bästa möjliga service.

Enligt nya regler från EU har personer med nedsatt rörlighet rätt till ledsagning om bokningen skett senast 48 timmar före angiven avgångstid. Om bokningen inte skett i tid får du ändå hjälp på flygplatsen – men flygplatsen hinner då inte ombesörja att servicen blir exakt den som önskas. Det finns också olika standarder för kvalitén, läs om dem här.

Ledsagning

Flyget har ett väl utbyggt system för personlig ledsagning till personer med nedsatt rörlighet. Under förutsättning att du uppger dina behov vid bokningen minst 48 timmar före aktuell avgång, beställs ledsagning på flygplatsen i samband med bokningen av flygbiljetten.

En pick up-point/träffpunkt är en plats utanför eller inuti terminalbyggnaden där resenärer med nedsatt rörlighet kan anmäla sin ankomst till flygplatsen och begära ledsagning.

Stora flygplatser har särskild personal som utför ledsagningsuppdrag. På mindre flygplatser utförs ledsagningen av personal som även har andra arbetsuppgifter. Du blir hjälpt från pick up-point eller incheckningen till gaten och ombord på flygplanet till flygplansstolen.

Du kan få ledsagning antingen från en pick up-point på flygplatsområdet eller vid incheckningen. Kontrollera i förväg med flygbolaget hur lång tid före avgång du behöver vara på flygplatsen

För att få ledsagning ska du anmäla dig vid en pick up-point senast två timmar före angiven avgångstid eller vid incheckningen senast en timme före avgångstid. I särskilda fall kan en tid för anmälan vara bestämd i förväg av flygbolaget/researrangören i samråd med flygplatsen.

Vissa flygbolag kan på längre sträckor begära att personer med nedsatt rörlighet reser i sällskap med någon som kan assistera under resan.

En medföljande assistent ska på önskan av resenären kunna ge nödvändig ledsagning på flygplatsen samt vid ombord- och avstigning.

Ledarhund

Det är viktigt att du redan vid bokningen uppger att du reser med ledarhund.

Ledarhund får vanligtvis resa med sin förare i kabinen. Hunden ingår inte den viktbegränsning som gäller för vanligt bagage och behöver inte sitta i bur när den reser i kabinen. Ledarhund kostar inget extra.

Reglerna för att ta med sig ledarhund kan skilja sig åt beroende på vilket flygbolag du flyger med och till vilket land du flyger. Därför är det viktigt att kontakta det flygbolag du ska resa med i god tid före resan. För alla djurtransporter gäller att ägaren måste kontrollera vilka regler som gäller för att föra in hunden i det land man ska resa till. Särskilt viktigt är det att kontrollera vilka vaccinationer hunden måste ha och vilka karantänsregler som gäller.

Flygplatsterminalerna är ofta stora och svåröverskådliga. Synskadade resenärer får liksom andra personer med nedsatt rörlighet hjälp av flygplatsens ledsagare att ta sig från incheckningsdisken till flygplanet.

Ledsagaren hjälper till att hitta rätt plats i flygplanet.

Rullstol

Vid bokningen av resan måste du uppge att du är rullstolsburen.

Det är inte möjligt för rullstolsburna resenärer att få ta med egen rullstol i kabinen. Rullstolen fraktas alltid i flygplanets lastutrymme. Den fraktas utan kostnad och räknas inte in i den tillåtna bagagemängden.

Personalen på flygplatsen är aktsam om din utrustning vid i- och urlastning. Emellanåt händer det dock att utrustning och bagage blir skadat. För att minimera risken för skador rekommenderas du att demontera alla lösa delar från din rullstol innan du lämnar den ifrån dig på flygplatsen.

Flygresor med rullstol

Flygplatsen ansvarar för en tillfällig ersättning av eventuellt skadade eller förlorade hjälpmedel i de situationer som skadan uppstått under ledsagning. De är dock inte alltid helt och hållet identiska med dem som förlorats.

Elektrisk/Batteridriven rullstol

Vid bokningen av resan måste du uppge att du har elektrisk rullstol, även dess mått och vikt. Elrullstolens mått och vikt avgör om flygbolaget kan transportera elrullstolen eller inte. En elrullstol kan inte medföras på alla flygplanstyper.

Endast rullstolar med torrcell och gelébatterier är godkända för transport ombord på flygplan. Batterikablarna ska lätt kunna kopplas ur och fästas så att inte strömkretsen sluts. Batteriet kan sitta kvar i rullstolen. Våtcellbatterier måste skickas som frakt. Lithiumbatterier accepteras inte.

På grund av att elektrisk rullstol alltid fraktas i flygplanets fraktutrymme måste rullstolen i de flesta fall lämnas redan vid incheckningen. Du får då hjälp med att flytta över till manuell rullstol som tillhör flygplatsen.

Kontrollera noga med flygbolaget vilka regler som gäller för dem gällande elrullstol.

Manuell rullstol

Incheckningspersonalen ger besked om var rullstolen ska lämnas. Ofta går det bra att använda sin egen manuella rullstol ända fram till flygplansdörren. På vissa flygplatser måste rullstolen lämnas redan vid incheckningen. Du får då hjälp med att flytta över till en rullstol som tillhör flygplatsen.

Syrgasutrustning

Använder du syrgasutrustning är det viktigt att du uppger detta vid bokningstillfället. Har du egen syrgasutrustning ska du tala om vilken slags utrustning du har. Är du inte beroende av syrgas under hela resan, behöver du inte ta med egna tuber i kabinen. Syrgastub för akut bruk finns ombord. Ska du göra en längre resa utomlands och byta flygplan får du be resebyrån eller flygbolaget kontrollera att batterier och syrgasutrustning är godkända hos de flygbolag du reser med.

Olika regler gäller för olika flygbolag och det är därför mycket viktigt att du försäkrar dig om att det flygbolag du ska resa med tillåter din utrustning ombord. Om du reser med flera flygbolag måste du tänka på att kontakta varje flygbolag.

Pacemaker

Vid alla utrikes- och inrikesflygningar måste du passera en säkerhetskontroll. Ditt handbagage blir genomlyst och du får passera genom en metalldetektorbåge. Det vållar inga problem om du har pacemaker.

Toalettbesök

Ledsagarna hjälper till med att köra rullstolen till och in på toaletten på flygplatsen men assisterar inte vid toalettbesöket. Om du behöver hjälp vid toalettbesök bör du resa med sällskap.

Allergi eller astma

Om du är allergisk eller har astma, ska du uppge detta när du beställer biljetten. Vissa flygbolag har möjlighet att ”spärra” sin flygning för pälsdjur som annars tillåts resa i kabinen.

Vissa flygbolag serverar fortfarande jordnötter. För resenärer som är allergiska mot jordnötter är det viktigt att informera om detta vid bokning av biljetten och särskilt informera kabinpersonalen när du stiger ombord. Det är klokt att inför resan skriva ett brev där man beskriver sin jordnötsallergi och konsekvenserna av om man utsätts för jordnötter. Skriv gärna både på svenska och engelska och lämna brevet till kabinpersonalen. Be personalen att vidarebefordrar brevet till kaptenen.

Andra allergiframkallande faktorer kan vara dofter från parfymbutiker på flygplatsen eller ombord på flygplanet, där utrymmet är trångt. Dofter från medresenärs parfymer eller försäljning av skattefria parfymer kan innebära problem för allergiker.

Speciell mat

Är du allergisk eller överkänslig mot något speciellt födoämne, har diabetes eller har andra krav på maten, ska du ge besked om detta när du beställer biljetten. Flygbolaget kan ofta tillmötesgå dina önskemål. På vissa flygbolag innebär dock specialmaten en extra kostnad.

Läkemedel

Läkemedel ska alltid medföras i handbagaget som du har med dig i flygplanskabinen. Incheckat bagage kan förstöras eller förloras under vägen och förseningar kan uppstå. Mediciner i flytande form ska visas upp när du passerar säkerhetskontrollen. Läs mer om regler för begränsning av vätska.

Mer information finns på apoteket.se.

Pick up-point

En pick up point är en plats utanför eller inuti terminalbyggnaden där personer med nedsatt rörlighet kan anmäla sin ankomst till flygplatsen och begära ledsagning. Pick up-points på Karlstad Airport finns till höger om entrén till terminalbyggnaden, placerat under tak. För att se aktuell pick up-point vid respektive flygplats:

Stockholm-Arlanda Airport

Stockholm-Bromma Airport

Göteborg Landvetter Airport

Malmö Airport

Kiruna Airport

Luleå Airport

Ronneby Airport

Sundsvall Härnösand Airport

Umeå Airport

Visby Airport

Ängelholm Helsingborg Airport

Åre Östersund Airport

Örnsköldsvik Airport